بررسی نکات و اقدامات برای افتادن کامپوزیت دندان

با اینکه کامپوزیت‌ها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند، اما باز هم امکان افتادن آن‌ها وجود دارد. اما اینکه تصور کنید کامپوزیت‌‌ها به راحتی و با کوچک‌ترین ضربه‌ای از روی دندان جدا می‌شوند، یک تصور کاملا اشتباه است. دندانپزشک معمولا این ترمیم‌ها را به بهترین نحو ممکن روی دندان می‌چسباند تا بتواند دوام و مقاومت خوبی داشته باشد. در این مقاله سایت دکتر حسین برجیان طرح لبخند اصفهان نکات و اقدامات برای افتادن کامپوزیت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

روش ترمیم کامپوزیت افتاده از روی دندان

  • اگر کامپوزیت از سطح دندان شما جدا شود، بسته به شرایط دندان‌های شما ممکن است درمان آن متفاوت باشد. معمولا دندان‌های شما و علل اصلی افتادن کامپوزیت توسط خود دندانپزشک بررسی می‌شوند. این را هم به خاطر بسپارید که کامپوزیت‌های قبلی قابل چسباندن به دندان‌ها نیستند؛ این یعنی اگر کامپوزیت از سطح دندان جدا شود، دندانپزشک برای ترمیم آن، هرگز کامپوزیت‌های قبلی را به دندان نمی‌چسباند.
  • دندانپزشک بعد از مشاهده شرایط دندان‌ها، ممکن است پیشنهاد دهد که دوباره کامپوزیت‌های جدیدی را روی دندان بچسبانید. این جایگزینی معمولا با اصلاح مشکل قبلی صورت می‌گیرد تا دوباره دچار افتادن کامپوزیت‎ها نشوید. اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که دیگر نتوان از کامپوزیت استفاده کرد، باید به سراغ روش‌های ترمیمی دیگری بروید. به عنوان مثال، در صورت صلاحدید دندانپزشک، ممکن است استفاده از لمینت یا روکش را به شما پیشنهاد کند.

عوامل افتادن کامپوزیت از روی دندان

افتادن کامپوزیت دندان، ممکن است به هر یک از دلایل زیر اتفاق بیفتد:

استفاده از چسب و مواد بی‌کیفیت

اگر از چسب بی‌ کیفیت برای این نوع ترمیم استفاده شود. ممکن است در طول زمان خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و در نتیجه آن، افتادن کامپوزیت دندان صورت می‌گیرد. حتی دیده شده است که به دلیل استفاده از این مواد بی‌ کیفیت، بیمار با وارد کردن کم‌ترین نیرو، شاهد افتادن کامپوزیت دندان بوده است.

مهارت دندانپزشک در نصب کامپوزیت‌ها

دندانپزشکی که قرار است کامپوزیت‎‌ها را روی دندان‌های شما نصب کند، حتما باید دانش تئوری و مهارت عملی لازم برای این کار را در اختیار داشته باشد. گاهی اوقات مشاهده شده است که دندانپزشک به دلیل تجربه کمی که در اختیار دارد. نتوانسته به درستی کامپوزیت را به دندان بچسباند و بعد از مدتی بیمار با افتادن کامپوزیت مراجعه کرده است.

اعمال فشار زیاد به کامپوزیت بعد از استفاده کامپوزیت

باید حواستان به این موضوع باشد. اگر فشار زیادی در اثر خوردن مواد غذایی سفت به کامپوزیت وارد شود، علاوه بر افزایش احتمال شکستن آن، احتمال افتادن آن هم وجود خواهد داشت. این فشار بیش از اندازه حتی ممکن است در اثر ضربه‌ای باشد که در یک سانحه به دندان شما وارد شده است.

وجود بیماری‌های لثه

همانطور که اشاره شد، اعمال فشار می‌تواند سبب کنده شدن کامپوزیت شود. این فشار ممکن است در اثر التهاب لثه به کامپوزیت وارد شود. به طوری که با التهاب لثه، شاهد بزرگ شدن آن خواهید بود. این لثه بزرگ شده می‌تواند کامپوزیت را تحت فشار قرار دهد و در مواردی، باعث شل شدن آن می‌شود.

مشکلات تاج دندان

خیلی از اوقات به دلیل اینکه تاج دندان دیگر توان تحمل کامپوزیت را ندارد، شاهد افتادن کامپوزیت دندان هستیم. حتی گاهی به دلیل گسترش پوسیدگی، افتادن کامپوزیت دندان اتفاق می‌افتد.

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان | طرح لبخند اصفهان

امکان چسپاندن مجدد کامپوزیت افتاده دندان

خیلی از افراد زمانی که با افتادن کامپوزیت دندان مواجه می‌شوند. سعی می‌کنند آن را در خانه و بدون مراجعه به دندانپزشک، به دندان خود بچسبانند. این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چرا که شما نمی‌توانید چسبندگی لازم برای اتصال مجدد کامپوزیت به دندان را ایجاد کنید. به علاوه، با این کار، احتمال آسیب به دندان خود را افزایش می‌دهید. اگر زمانی با افتادن کامپوزیت دندان مواجه شدید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه دندان‌ها و پی بردن به مشکل اصلی این افتادن، می‌تواند بهترین راهکار را به شما پیشنهاد کند.

نکات مراقبتی درصورت افتادن کامپوزیت دندان

اگر افتادن کامپوزیت دندان را تجربه کردید، حتما باید اقدامات زیر را انجام دهید تا از مشکلات بیشتر جلوگیری به عمل آید:

دریافت نوبت از دندانپزشک خود حتما در اولین فرصت

برای مراجعه به دندانپزشک خود از منشی وی نوبت بگیرید. به وی اطلاع دهید که چنین مشکلی برایتان پیش آمده است و باید هر چه زودتر به وضعیت شما رسیدگی کند.

پرهیز از چسباندن مجدد آن در منزل

به هیچ عنوان خودتان برای چسباندن مجدد کامپوزیت‌ها اقدام نکنید. این کامپوزیت‌ها دیگر قابلیت چسباندن مجدد ندارند و حتی خود دندانپزشک هم در صورت مشاهده شرایط، از کامپوزیت‌های جدیدی استفاده می‌کند.

شست ‌و‌ شوی دهان با آب نمک

برای اینکه میکروب‌ها و به خصوص باکتری‌ها نتوانند در این گونه مواقع در دهان شما تجمع پیدا کنند، بهتر است به سراغ محلول‌های آنتی باکتریالی مثل آب نمک بروید. حتما تا زمان مراجعه به دندانپزشک، دهان خود مرتبا با این محلول شست‌وشو دهید.

استفاده از دهانشویه

علاوه بر محلول آب نمک، می‌توانید از دهانشویه‌ها نیز برای پیشگیری از تجمع باکتری‌ها استفاده کنید. منتهی باید توجه داشته باشید که میزان استفاده از این محصولات باید کنترل شده باشد.

استفاده از داروهای مسکن

این داروها زمانی مجاز خواهد بود که بیمار احساس درد داشته باشد. معمولا هم چون هنوز به دندانپزشک مراجعه نکرده‌اید، باید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. به عنوان مثال، استامینوفن می‌تواند گزینه خوبی برای تسکین این دردها باشد. اگر استامینوفن پاسخگو نباشد، می‌توانید از مسکن‌های قوی‌تر مثل ایبوبروفن استفاده کنید. اما دقت کنید که حتما از دوز مجاز آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد

در صورت نیاز خیلی از اوقات ممکن است در اثر افتادن کامپوزیت دندان، لثه‌های شما دچار تورم شوند. در این گونه مواقع می‌توانید این التهاب و تورم را با به کارگیری یک کمپرس سرد کاهش دهید.

میزان هزینه ترمیم کامپوزیت افتاده

این مورد به درمان مجدد شما بستگی خواهد داشت. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که می‌‌توان از کامپوزیت‌های جدیدی به جای موارد قبلی استفاده کرد، شما باید هزینه آن‌ها را پرداخت کنید. اما اگر دیگر امکان استفاده از کامپوزیت برای شما فراهم نباشد، باید هزینه یکی از درمان‌های جایگزین مانند لمینت یا روکش را پرداخت کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

روش های پیشگیری از افتادن کامپوزیت

  • استفاده از کامپوزیت‌های با کیفیت برای پیشگیری از افتادن کامپوزیت دندان، باید هزینه بیشتری برای استفاده از کامپوزیت‌های با کیفیت صرف کنید. دقت داشته باشید که استفاده از چنین محصولاتی، روش پیشگیرانه به صرفه‌ای برای کاهش هزینه‌ درمان‌های آتی در نظر گرفته می‌شود.
  • دندانپزشک ماهر انتخاب کنید. برای اینکه از افتادن کامپوزیت دندان پیشگیری کنید، باید مراحل نصب و سوار کردن این محصولات را با بهترین شکل ممکن انجام دهید. به همین دلیل هم باید به سراغ دندانپزشکی بروید که از نظر مهارت، در سطح بالایی قرار داشته باشد.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دقت داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان باید در هر مرحله از درمان صورت بگیرد. اگر بعد از درمان در رعایت بهداشت کوتاهی کنید، مطمئنا نباید انتظار نیفتادن کامپوزیت‌ها را داشته باشید.
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی سفت پس از درمان توصیه می‌شود به سراغ خوراکی‌های سفت نروید. چرا که گاز گرفتن چنین موادی می‌تواند فشار خیلی زیاد به کامپوزیت وارد نموده و در نتیجه باعث افتادن کامپوزیت دندان شود.

عوارض مراجعه نکردن به دندانپزشک برای ترمیم کامپوزیت افتاده

دقت داشته باشید که پس از افتادن کامپوزیت دندان، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اینکه دست روی دست بگذارید و تصور کنید خودتان می‌توانید این مشکل را برطرف کنید، یک کار اشتباه است. چرا که علت افتادن کامپوزیت دندان می‌تواند بسیار جدی‌تر از آن چیزی باشد که شما فکر می‎‌کنید.
به عنوان مثال، اگر دندان شما دچار پوسیدگی شدید شده باشد، این پوسیدگی هم می‌تواند سبب افتادن کامپوزیت دندان و هم عوارض خیلی بدتری برای دندان شود. در صورتی که به موقع برای رفع این مشکل اقدام نکنید، ممکن است خود دندان را از دست بدهید. دقت داشته باشید که عدم مراجعه به دندانپزشک، بسته به علت افتادن کامپوزیت دندان می‌تواند تبعات متفاوتی داشته باشد.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت طرح لبخند اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

ماندگاری سفید شدن دندانها پس از درمان بلیچینگ

علل بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان

مقایسه لمینت سرامیکی با ایمپلنت دندان

سوالی دارید? چت در واتساپ