بررسی میزان درد کامپوزیت کردن دندان‌

در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان طرح لبخند اصفهان میزان درد کامپوزیت کردن دندان‌ را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر به فکر ترمیم دندان‌های خود با استفاده از کامپوزیت و یا اصلاح طرح لبخند خود هستید. اما فکر کردن به درد هنگام انجام این روش ترمیمی و یا درد پس از آن باعث منصرف شدن شما از کامپوزیت کردن دندان‌هایتان شده است، لازم است این خبر خوب را بدانید که کامپوزیت کردن دندان‌ها بدون درد انجام می‌شود. برای بیماران غیرمعمول نیست که در روزهای اول بعد از دریافت کامپوزیت ناراحتی خفیفی را تجربه کنند.

احساس ناراحتی یا درد جزئی پس از انجام کامپوزیت دندان رایج است. اما وقتی به درستی انجام شود، این درد و حساسیت برای مدت طولانی باقی نمی‌ماند و نشانه‌ای از مشکلات جدی نیست. با دقت در انتخاب دندانپزشک زیبایی با تجربه و معتبر و متخصص در درمان و همچنین انتخاب کامپوزیت‌های مرغوب و با کیفیت بالا، با خیال راحت و بدون ترس از درد، این روش ترمیمی را انجام دهید و از دندان‌ها و لبخند زیبای خود لذت ببرید.

علل بروز درد دندان‌ها پس از کامپوزیت

درد دندان‌ها پس از کامپوزیت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از آنها موقتی هستند و در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند و برخی دیگر برای مدت زمان بیشتری باقی می‌مانند که جدی‌تر هستند و باید علل آنها شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند. دلیل درد دندان‌ها پس از کامپوزیت می‌تواند هر یک از علل زیر باشد:

آماده کردن سطح دندان‌ها برای نصب کامپوزیت

دندانپزشک قبل از نصب کامپوزیت، ابتدا سطح دندان‌ها را از وجود هرگونه پلاک، جرم و پوسیدگی تمیز می‌کند که به نوعی جرم گیری محسوب می‌شود. انجام این کار باعث ایجاد مقداری حساسیت و درد جزئی در دندان‌ها می‌شود.

دستکاری بافت لثه برای تنظیم ارتفاع کامپوزیت

خط لثه برخی افراد ممکن است بر روی برخی از دندان‌های آنها پایین آمده باشد و خط لثه آنها صاف نباشد. به همین دلیل دندانپزشک باید قبل از نصب کامپوزیت خط لثه را صاف کند تا بتواند ارتفاع کامپوزیت‌ها را به درستی تنظیم کند و نتیجه زیباتری از ترمیم به دست آید. انجام این کار نیاز به استفاده از ابزارهای دندانپزشکی برای دستکاری بافت لثه و تنظیم خط آن دارد. طبیعی است که فرد در این صورت مقداری درد و ناراحتی را تا زمانی که زخم لثه خوب شود، تجربه کند.

حساسیت به مواد کامپوزیت

مواد کامپوزیت معمولاً حساسیت زا نیستند و واکنش‌های آلرژیک نسبت به این مواد به ندرت رخ می‌دهند. با این حال احتمال واکنش نشان دادن بافت دهان و دندان برخی افراد به این مواد وجود دارد که با علائمی مانند درد، حساسیت و سوزش همراه خواهد بود.

آسیب دیدن دندان

یکی از دلایل درد دندان پس از کامپوزیت، آسیب دیدن بافت دندان است که به دلیل نداشتن مهارت کافی در انجام این کار توسط دندانپزشک است. به همین دلیل باید در انتخاب دندانپزشک خود دقت کافی داشته باشید.

مقایسه میزان دقت در دندانپزشکی سنتی و درمان با لیزر دندانپزشکی | لیزر دندانپزشکی اصفهان

نصب نامناسب کامپوزیت

تناسب بین فرم و اندازه دندان‌های کامپوزیت شده با فرم و اندازه دندان‌های طبیعی فرد بسیار مهم است. در صورت نداشتن تناسب، صحبت کردن و جویدن غذا دشوار می‌شود و این اتفاق می‌تواند منجر به درد دندان و یا فک شود.

پوسیده شدن دندان کامپوزیت شده

گاهی ممکن است به دلایلی مانند عدم تمیز کردن و آماده سازی دندان پیش از نصب کامپوزیت توسط دندانپزشک و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر نکات مراقبتی توسط خود فرد، دندان زیر کامپوزیت پوسیده شود و درد ایجاد کند. نکته: توجه داشته باشید که برخی از این علل در کوتاه مدت موجب درد دندان می‌شوند و برخی دیگر در بلند مدت.

میزان درد بعد از کامپوزیت

حساسیت و درد جزئی دندان بعد از کامپوزیت به ویژه نسبت به سرما یا گرما، یکی از شایع‌ترین عوارضی است که برای همه افراد رخ می‌دهد و طبیعی است، اما تجربه هر فردی پس از انجام این روش ترمیمی با دیگری متفاوت است و ممکن است افراد عوارض مختلف دیگری مانند درد لثه و مشکل در صحبت کردن به دلیل عادت نداشتن به وجود یک جسم خارجی بر روی دندان‌ها را نیز تجربه کنند که این موارد نیز موقتی هستند و با گذشت چند روز برطرف می‌شوند.

طول دوره حساسیت و درد پس از کامپوزیت

برای اغلب افراد درد و ناراحتی ناشی از کامپوزیت‌ها در عرض چند روز تا دو هفته کاهش می‌یابد و از بین می‌رود. با این حال در موارد نادر، ممکن است فرد مشکلات طولانی مدتی مانند موارد زیر را تجربه کند:

  • درد یا حساسیتی که بیش از دو هفته طول بکشد.
  • درد بدون دلیل در دندان زیر کامپوزیت
  • شل شدن کامپوزیت
  • احساس تیزی یا ناهموار بودن کامپوزیت
  • وجود ترک بر روی سطح کامپوزیت

زمانی که درد و حساسیت کاهش پیدا نکرد و یا علائم فوق را مشاهده نمودید، باید مورد را فوراً با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

روش های کنترل درد و حساسیت پس از کامپوزیت دندان

چنانچه نگران درد و ناراحتی پس از انجام این روش ترمیمی هستید، لازم است بدانید که با انجام اقدامات ساده زیر می‌توانید درد و ناراحتی دندان‌های خود را به حداقل برسانید. گرچه این اقدامات حساسیت رایج پس از درمان ونیر را به طور کامل از بین نمی‌برند، اما می‌توانند در کنترل و کاهش آن نقش مؤثری داشته باشند.

این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • در رعایت کردن و انجام دستورالعمل‌های مراقبتی که دندانپزشک پس از کامپوزیت کردن دندان‌هایتان به شما آموزش داده است، دقت و توجه کافی را داشته باشید.
  • پس از مصرف هر وعده غذایی، دندان‌های خود را با استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت مسواک بزنید. دندانپزشک می‌تواند به شما در انتخاب خمیر دندان مناسب کمک کند.
  • مصرف برخی مواد غذایی مانند بادام زمینی، آب ‌نبات‌های سفت، بلال و … فشارهای زیادی را به دندان‌ها وارد می‌کند، به همین دلیل باید از مصرف آنها خودداری کنید.
  • چنانچه دندان‌هایتان نسبت به سرما یا گرما دچار حساسیت شدند، تا چند روز مایعات ولرم میل کنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و تند می‌تواند دندان‌های حساس را تحریک کند، بنابراین بهتر است تا چند رو از مصرف این موارد پرهیز کنید.
    از جویدن آدامس خودداری نمایید.
  • چنانچه به مشکلاتی مانند دندان قروچه مبتلا هستید، از نایت گارد استفاده کنید.
  • از جویدن سر مداد، ناخن و سایر اشیا سفت اجتناب کنید.
  • دهان خود را تا 3 بار در روز با محلول آب نمک شستشو دهید. برای انجام این کار می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک را درون یک فنجان آب ولرم حل کنید و از آن استفاده نمایید. این راه حل در کاهش ناراحتی و تورم و همچنین ضد عفونی کردن دهان و دندان‌ها مؤثر است.
  • در صورتی که میزان درد و حساسیت برایتان آزار دهنده بود می‌توانید داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن را مطابق با دستورالعمل‌های درج شده بر روی آنها مصرف کنید.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت طرح لبخند اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

راهنمای انتخاب خمیر دندان مناسب لمینت دندان

پیشگیری از ترمیم کامپوزیت دندان

دلایل تغییر رنگ لمینت دندان

1 دیدگاه.

  • برای کنترل درد و حساسیت پس از کامپوزیت دندان هام از مطالب شما استفاده کردم و واقعا برام کاربردی و موثر بود

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

سوالی دارید? چت در واتساپ