مزایای جراحی بافت نرم دندان با انواع لیزر

بررسی مزایای جراحی بافت نرم دندان با انواع لیزر

محصولات جراحی لیزر لایت اسکالپل برای برش، برش، تبخیر، فرسایش و انعقاد بافت نرم در تخصص های پزشکی مانند جراحی دهان ، دندانپزشکی ، جراحی پلاستیک و ترمیمی ، پوست ، چشم ، گوش و حلق و بینی ، جراحی پا ، جراحی زنان ، جراحی مغز و اعصاب تایید شده است . در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان مزایای جراحی بافت نرم دندان با انواع لیزر را مورد بررسی قرار می دهیم.

و جراحی عمومی لیزرهای CO 2 جراحی ساخت آمریکا ما با الیاف انعطاف پذیر بادوام و هندپیس های ارگونومیک اسکالپل مانند عرضه می شوند. بیش از 12000 جراح در سراسر جهان از مزایای بالینی و سهولت استفاده بسیار تحسین شده خود (به بلفاروپلاستی لیزری بدون خون در شکل 1 و فرنکتومی لیزری بدون خون در شکل 2 ) از لیزرهای CO 2 فیبر انعطاف پذیر از سال 1991 برخوردار هستند.

علت انتخال لیزر CO2

طول موج لیزر و نحوه تعامل آن با آب (جزء غالب بافت نرم) کلید درک چگونگی برش نور لیزر بافت نرم است.

طول موج لیزر LIGHTSCALPEL CO 2

عمق جذب /نفوذ در آب برای طول موج لیزر LightScalpel CO 2 (10600 نانومتر) تقریباً 0.015 میلی متر است که منطقه آسیب حرارتی بسیار نازک (کمتر از 0.1 میلی متر) را در حاشیه برش در بافت نرم توضیح می دهد . چنین عمق نفوذ کوتاهی، دقت بالایی را در برداشتن بافت ممکن می‌سازد، در حالی که همزمان هموستاز کافی را فراهم می‌کند.

طول موج لیزر دایود

در مقابل، عمق جذب/نفوذ در آب برای طول موج های لیزر دیودی در محدوده 800 تا 1000 نانومتر هزار بار بیشتر از طول موج لیزر CO2 است. اگرچه هموگلوبین و ملانین به شدت نور را در محدوده 800-1100 نانومتر جذب می کنند، غلظت نسبتاً کم آنها در بافت نرم منجر به ایجاد ناحیه آسیب حرارتی گسترده ای به اندازه چندین میلی متر می شود.  چنین نفوذ عمیق نور لیزر دایود بسیاری از کاربردهای غیر جراحی مفید مانند حذف مو، کاهش ورید عنکبوتی، تحریک زیستی و غیره را ممکن می‌سازد.

طول موج لیزر اربیوم

طول موج های لیزر اربیوم در محدوده 2,780-2,940 نانومتر نشان داده شده است که انرژی کارآمد و از نظر مکانی دقیق برای فرسایش فوتو حرارتی است. با این حال، توانایی انعقاد آنها ضعیف است . در مقایسه با طول موج 10600 نانومتر CO 2 ، لیزرهای اربیوم 5 تا 15 برابر کمتر در انعقاد کارایی دارند. جذب نوری و عمق انعقاد طول موج اربیوم بسیار کوچکتر از قطر رگ های خونی است. این به دلیل ناتوانی اربیوم ها در جلوگیری از خونریزی از رگ های خونی است که در طی فرسایش بافتی قطع شده اند.

توانایی لیزر CO 2 با طول موج 10600 نانومتری برای تبخیر بافت نرم غنی از آب، آن را به یک لیزر بافت نرم واقعی ” آنچه می بینید همان چیزی است که می گیرید ” با حداکثر دقت تبدیل می کند. حداقل اثرات حرارتی جانبی آن برای هموستاز کافی است. لیزر CO 2 تنها لیزر جراحی بافت نرم عملی است که از پرتو لیزر به طور مستقیم برای برش، جدا کردن و انعقاد نوری بافت نرم استفاده می کند.

منحنی یادگیری در جراحی لیزری

لیزر CO 2 فیبر انعطاف پذیر LightScalpel یک اسکالپل لیزری با بافت نرم است که استفاده از آن آسان و سرگرم کننده است زیرا:

  • مزایای بالینی آن، مانند توانایی برش دقیق و انعقاد بافت نرم به طور همزمان، حداقل خونریزی، آسیب کمتر به بافت، کاهش درد پس از عمل و افزایش دید.
  • میدان جراحی
  • سهولت و راحتی هندپیس اسکالپل مانند با روش های به راحتی قابل تعویض برای برش، فرسایش و یا انعقاد عکس
  • فراوانی منابع آموزشی و آموزشی موجود

چگالی توان لیزر

تیغه فولادی را در نظر بگیرید: صرف نظر از اینکه تیغ چقدر تیز است، هیچ تعاملی بین تیغه و بافت وجود نخواهد داشت، مگر اینکه فشار مکانیکی به تیغه وارد شود و آن را به زور از سطح بافت عبور دهد. برای یک اسکالپل لیزری، چگالی توان پرتو لیزر متمرکز معادل فشار مکانیکی است که به تیغه فولاد سرد اعمال می‌شود: هر چه چگالی توان لیزر بیشتر باشد، نرخ برهمکنش بافت نرم بیشتر است.

فرنکتومی لینگوال زبان با لیزر برای ارتودنسی | لیزر دندان اصفهان

هندپیس لیزری

دست‌پیس‌های لیزری بدون نوک یکبار مصرف LightScalpel برای شبیه‌سازی تجربه‌ای شبیه چاقوی جراحی بدون تماس با بافت طراحی شده‌اند. حفظ فاصله 1-3 میلی متری بین انتهای دیستال هندپیس و بافت  برای دستیابی به اندازه نقطه تعیین شده مورد نیاز است.

اندازه نقطه پرتو برای برش

برش با کیفیتی که توسط یک تیغه فولادی تیز انجام می شود نیز می تواند با تنظیم اندازه نقطه کانونی پرتو لیزر به دست آید. هر چه نقطه کانونی پرتو کوچک‌تر (یا تیزتر) باشد، برش باریک‌تر و عمیق‌تر می‌شود. درست مانند یک تیغه کسل کننده، یک نقطه پرتو لیزر بزرگ نمی تواند یک برش با کیفیت خوب ایجاد کند. نوک لیزر، اندازه نقطه 0.4 میلی متری محبوب ترین برای برنامه های برش است. برای هندپیس های جدیدتر بدون نوک، بهترین اندازه نقطه برای برش 0.25 میلی متر است.

برای تغییر سریع از برش به انعقاد عکس، پرتو لیزر را می توان با انتخاب یک اندازه بزرگتر، یا  به سادگی دور کردن هندپیس از بافت به میزان 10-15 میلی متر، و “رنگ آمیزی” غیرفعال کرد. “خونریز کننده” برای افزایش هموستاز.

اندازه نقطه پرتو برای فرسایش سطحی

همه انواع جراحی لیزر شامل برش بافت نیست. فرسایش سطحی به بهترین وجه با استفاده از تنظیمات اندازه نقطه پرتو بزرگ، مانند قطر 0.8 میلی متر یا 1.4 میلی متر به دست می آید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان

کنترل سرعت دست و عمق برش / فرسایش

برای راحت‌ترین کنترل سرعت دست، ضمن دستیابی به عمق برش مطلوب یا سرعت فرسایش سطحی، پزشک می‌تواند میانگین توان لیزر را تغییر دهد. یک برش نازک پوست که توسط یک تیغه تیز به آرامی اعمال می شود نیز می تواند با بهترین اندازه نقطه 0.25 میلی متری و تنظیمات کم مصرف انجام شود. برای برش های پوستی ضخیم تر، تنظیم قدرت بالاتر توصیه می شود در حالی که اندازه نقطه 0.25 میلی متری هنوز مناسب است. با این حال، هنگام کاهش حجم تومور بزرگ، اندازه نقطه بزرگتر 1.4 میلی متری و تنظیمات قدرت بالاتر برای سرعت راحت دست و کارآمدترین تکمیل جراحی لیزر توصیه می شود.

کنترل اثرات حرارتی در جراحی لیزر

حالت SuperPulse  از انفجارهای پالس های لیزری با حداکثر توان بسیار بالا ساخته شده است که به اندازه کافی از هم فاصله دارند تا خنک شدن بافت کارآمد بین پالس ها امکان پذیر باشد. SuperPulse میزان گرمای خروجی از ناحیه برش/ فرسایش به بافت اطراف را به حداقل می رساند. منجر به کاهش زغال در حاشیه بریدگی می شود و باعث تسهیل بهبودی بیشتر و کاهش اسکار بعد از عمل زخم های جراحی می شود. برای اثر هموستاز قوی‌تر از طریق انعقاد نوری توسط نور لیزر، خاموش کردن حالت SuperPulse توصیه می‌شود. به عنوان مثال، برای روش‌هایی مانند حجم‌زدایی توده‌های تومور بسیار عروقی.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت لیزر دندانپزشکی اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

مزایای درمان دندان با لیزر

درمان سندرم سوزش دهان با لیزر

فرنکتومی لینگوال زبان با لیزر برای ارتودنسی

سوالی دارید? چت در واتساپ