درمان فرنکتومی با لیزر دندان: یک راه حل کم تهاجمی برای مسائل مربوط به فرنولوم

فرنولوم، چین کوچکی از بافت در دهان، نقش مهمی در عملکرد و موقعیت مناسب لب‌ها، زبان و دیگر ساختارهای دهان ایفا می‌کند. با این حال، در برخی موارد، یک فرنولوم به طور غیرمعمول کوتاه یا سفت می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات شود که بر گفتار، بهداشت دهان و دندان و حتی شیردهی در نوزادان تأثیر می گذارد. خوشبختانه، دندانپزشکی مدرن یک راه حل بسیار موثر برای این مسائل ارائه می دهد: درمان فرنکتومی با لیزر. این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان درمان فرنکتومی با لیزر دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

فرنکتومی یک روش جراحی جزئی دهانی است که برای آزاد کردن یا برداشتن فرنولوم انجام می‌شود و امکان بهبود حرکت و عملکرد را فراهم می‌کند. به طور سنتی، این روش شامل استفاده از چاقوی جراحی یا قیچی جراحی است که می تواند برای بیمار ناراحت کننده باشد و منجر به درد، خونریزی و نیاز به بخیه بعد از عمل شود. با این حال، با ظهور لیزرهای دندانی، درمان فرنکتومی به طور قابل توجهی کمتر تهاجمی شده و برای بیماران در هر سنی راحت تر شده است.

نحوه عملکرد لیزرهای دندانی

لیزرهای دندانی از پرتوی متمرکز نور برای برداشتن دقیق و ایمن بافت یا تغییر شکل استفاده می کنند. هنگامی که برای روش‌های فرنکتومی استفاده می‌شود، انرژی لیزر بر روی فرنولوم متمرکز می‌شود و باعث تبخیر یا از بین رفتن آن با کمترین تأثیر بر بافت‌های اطراف می‌شود. این فرآیند سریع، کارآمد و به طور کلی بدون درد است. در بسیاری از موارد، بی حسی موضعی غیر ضروری است و بیماران کمترین ناراحتی را در حین و بعد از عمل گزارش می کنند.

یکی از مزایای اولیه درمان فرنکتومی با لیزر دندان، دقت آن است. لیزر امکان کنترل دقیق بر روی برداشتن بافت را فراهم می کند و اطمینان حاصل می کند که فقط مقدار لازم برداشته می شود و در عین حال بافت های اطراف سالم را حفظ می کند. این سطح از دقت خطر عوارض را کاهش می دهد و باعث بهبود سریعتر می شود. علاوه بر این، لیزرهای دندانی مزیت اضافی سوزاندن رگ‌های خونی را دارند زیرا بافت‌ها را از بین می‌برند و در نتیجه حداقل خونریزی در طول عمل و کاهش نیاز به بخیه ایجاد می‌شود.

جراحی فرنوم زبان یا لب با لیزر (فرنکتومی) | جراحی لثه با لیزر

تاثیر فرنکتومی لیزری دندان بر نوزادان و کودکان خردسال

برای نوزادان و کودکان خردسال با فرنولوم زبانی سفت (که به عنوان بند زبان نیز شناخته می شود)، فرنکتومی لیزری دندان مزیت خاصی دارد. بستن زبان می تواند مانع از شیردهی شود و با رشد کودک بر رشد گفتار تأثیر بگذارد. استفاده از لیزر در روش های فرنکتومی برای نوزادان امکان درمان سریع با حداقل ناراحتی را فراهم می کند. در بسیاری از موارد، نوزادان بلافاصله پس از عمل قادر به شیر دادن هستند و بهبودی معمولاً سریع و بدون حادثه است.

فرنکتومی با لیزر دندان علاوه بر پرداختن به زبان، می‌تواند انواع دیگر مشکلات مربوط به فرنولوم را نیز درمان کند. به عنوان مثال، افرادی که فرنولوم لبی سفت دارند (بند لب بالا یا پایین) ممکن است در حرکت لب و بهداشت دهان با مشکل مواجه شوند. لیزر دقیقا می تواند تنش را آزاد کند و عملکرد لب را بهبود بخشد، مشکلات بالقوه سلامت دهان را کاهش دهد و زیبایی کلی دهان را بهبود بخشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان

پس از عمل فرنکتومی، بیماران ممکن است کمی ناراحتی و تورم را تجربه کنند، اما معمولاً ظرف چند روز فروکش می‌کند. پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط دندانپزشک پس از عمل بسیار مهم است که ممکن است شامل تمرینات کششی ملایم برای جلوگیری از چسباندن مجدد فرنولوم باشد. در بیشتر موارد، بیماران می توانند فعالیت های عادی خود را مدت کوتاهی پس از عمل از سر بگیرند و روند بهبودی در مقایسه با روش های سنتی فرنکتومی سریعتر است.

درمان فرنکتومی با لیزر دندان انقلابی در مدیریت مسائل مربوط به فرنولوم در کودکان و بزرگسالان ایجاد کرده است. با ماهیت کم تهاجمی، دقت و کاهش ناراحتی، جایگزینی عالی برای روش‌های جراحی سنتی است. اگر شما یا فرزندتان به دلیل یک فرنولوم سفت یا محدود مشکلاتی را تجربه می کنید. با یک متخصص دندانپزشکی واجد شرایط مشورت کنید تا مشخص شود که آیا فرنکتومی با لیزر دندان راه حل مناسبی برای شما است یا خیر. بازگرداندن عملکرد مناسب و بهبود سلامت کلی دهان و کیفیت زندگی اکنون راحت‌تر و راحت‌تر از همیشه است.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت لیزر دندانپزشکی اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

تاریخچه دندانپزشکی لیزری

افزایش سلامت دهان با جراحی لثه با لیزر

افزایش طول تاج دندان با فناوری لیزر

سوالی دارید? چت در واتساپ