درمان غیرتهاجمی بیماری پریودنتال

روش های درمان غیرتهاجمی بیماری پریودنتال

اگر تشخیص داده شد که پریودنتیت پیشرفته ، که به عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود ، در ابتدا نگران باشید . بیماری لثه می تواند منجر به بسیاری از علائم ناخوشایند شود که می تواند احساس خودآگاهی و نگرانی در مورد آینده را در شما ایجاد کند. نه تنها برای لبخند، بلکه برای سلامت کلی شما. خوشبختانه، یک درمان سریع و آسان برای بیماری لثه وجود دارد که به عنوان روش اتصال جدید با کمک لیزر (LANAP) شناخته می شود. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان درمان غیرتهاجمی بیماری پریودنتال را مورد بررسی قرار می دهیم.

با LANAP، می توانید به دندانپزشک یا پریودنتیست خود مراجعه کنید ، تحت درمان قرار بگیرید و تقریباً بدون وقفه در برنامه روزانه خود به زندگی خود بازگردید. اما قبل از اینکه با این روش موافقت کنید، باید به طور کامل بدانید که بیماری لثه چیست، چگونه پیشرفت می کند و همه گزینه های درمانی شما چیست. داشتن پایه و اساس صحیح دانش به شما کمک می کند تا بهترین و آگاهانه ترین تصمیم را برای حمایت از سلامت دهان و دندان و سلامت کلی خود بگیرید.

دلایل ایجاد ژنژیویت و التهاب لثه

اکثر مردم با ژنژیویت ، التهاب لثه، به عنوان اولین مرحله بیماری لثه آشنا هستند . این وضعیت اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می دهد، اما می تواند به دلایل زیر نیز ایجاد شود:

• تغییرات هورمونی
  • بیماری
  • دارو
  • ژنتیک
  • آپنه خواب

با این حال، شایع ترین علت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. هنگامی که بیماران در مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک محلی خود برای تمیز کردن حرفه ای شکست می خورند، پلاک روی دندان های آنها ایجاد می شود. با گذشت زمان، این پلاک بافت اطراف را تحریک می کند و باعث می شود لثه ملتهب شده و خونریزی کمی داشته باشد.

خطرات عدم درمان التهاب لثه

اگر التهاب لثه درمان نشود، می تواند به پریودنتیت (بیماری لثه) تبدیل شود. در این مرحله اولیه بیماری لثه، پلاک به جرم تبدیل می‌شود، ماده‌ای که با مسواک زدن پاک نمی‌شود. تارتار اساساً کلونی از باکتری ها را تشکیل می دهد که به تحریک بافت و استخوان اطراف ادامه می دهد. در نتیجه، لثه‌ها از دندان‌ها دورتر می‌شوند و فضایی به نام «جیب» ایجاد می‌کنند.

این پاکت ها با رشد بیشتر و بیشتر آلوده عمیق تر می شوند. استخوان و لثه از دندان‌ها دورتر می‌شوند و باعث تحلیل استخوان و لق شدن دندان‌ها می‌شوند. همانطور که بدن تلاش می کند با عفونت مبارزه کند، آنزیم ها بافت لثه را تجزیه می کنند و حتی به خود استخوان اطراف حمله می کنند. اگر درمان نشود، لثه ها و استخوان ها به حدی خراب می شوند که دیگر نمی توانند دندان ها را نگه دارند. این دندان های لق می افتند.

در حالی که التهاب لثه را می توان به تنهایی با رعایت بهداشت دهان و دندان درمان کرد، پریودنتیت برای درمان به کمک یک متخصص دندانپزشکی نیاز دارد.

علائم بیماری لثه

پریودنتیت می تواند یک بیماری بسیار مخرب باشد. در حالی که علائم واضحی از پیشرفت بیماری وجود دارد، علائم می تواند ظریف و حتی بدون درد باشد. اینها علائم هشدار دهنده واضحی هستند که نشان می دهد ممکن است بیماری لثه داشته باشید:

• بوی بد دهان: باکتری های روی پلاک و تارتار بوی بدی تولید می کنند.
  • طعم بد: عفونت می تواند مزه های ناخوشایندی را در دهان بیمار ایجاد کند.
  • لثه حساس: عفونت باعث التهاب می شود که بافت لثه را تحریک می کند و آنها را حساس می کند.
  • خونریزی لثه : طاعون و تارتار لثه های اطراف را ملتهب و تحریک می کند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر باعث تحریک موضوع حساس و ایجاد خونریزی می شود.
  • عقب رفتن لثه : با تشکیل پاکت ها، لثه ها از دندان ها جدا می شوند.
  • لق شدن دندان ها: هرچه جیب ها پیشرفته تر باشند، بافت و استخوان کمتری اطراف دندان را احاطه کرده و آن ها را به داخل محکم می کند.

درمان های بیماری لثه

از آنجایی که بیماری لثه اغلب ظریف است، همیشه مهم است که هم بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و هم برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با این حال، اگر دندانپزشک شما بیماری لثه را کشف کند، بسته به شدت بیماری لثه شما، درمان های خاصی را انجام می دهد.

در طول ویزیت دندانپزشکی، دندانپزشک لثه های شما را معاینه می کند و به دنبال علائم التهاب و عفونت می گردد. اگر در مراحل اولیه بیماری لثه هستید، دندانپزشک شما به احتمال زیاد تمیز کردن دندان را انجام خواهد داد. سپس آنها ضمن بحث در مورد تغییرات احتمالی شیوه زندگی (مثلاً ترک سیگار) برای جلوگیری از گسترش التهاب لثه به بیماری لثه، بهداشت دهان و دندان مناسب را بررسی خواهند کرد.

اگر نشانه‌هایی از بیماری لثه وجود داشته باشد، دندانپزشک شما از یک پروب برای تعیین بزرگی پاکت‌ها استفاده می‌کند. مراحل اولیه بیماری لثه شامل استفاده از جرم گیری و دبریدمان است. در طول این روش، متخصص مراقبت های بهداشتی شما با استفاده از ابزار اولتراسونیک که تارتار را می شکند، دندان را در بالا و پایین خط لثه تمیز می کند.

در مراحل اولیه بیماری لثه، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دهانشویه دارویی و/یا آنتی بیوتیک ها را برای درمان عفونت تجویز کند. درمان های بسیار دیگری نیز برای بیماری لثه در مراحل اولیه وجود دارد. ممکن است میکروسفرهای آنتی‌بیوتیک، ژل‌های آنتی‌بیوتیک، سرکوب‌کننده‌های آنزیم یا چیپس‌های ضدعفونی‌کننده را برای کمک به از بین بردن باکتری‌های مضر دریافت کنید.

با این حال، اگر بیماری لثه شما به مراحل بعدی پیشرفت کرده است، اقدامات تهاجمی بیشتری برای بازگرداندن لثه‌ها به شرایط طبیعی و سالم لازم است.

مزایا و معایب LANAP | لیزر دندانپزشکی اصفهان

درمان سنتی بیماری لثه چیست؟

درمان سنتی بیماری لثه شامل جراحی است. در طول این روش تهاجمی، پریودنتیست شما از یک چاقوی جراحی برای بریدن و برش دادن لثه بیمار، خراش دادن استخوان زیرین، برای از بین بردن عفونت، اضافه کردن مقداری استخوان برای پر کردن نواحی که دچار تحلیل استخوان در اثر بیماری شده‌اند، استفاده می‌کند و سپس از بخیه استفاده می‌کند. (بخیه) برای اتصال لثه به دندان ها. لثه‌ها نزدیک‌تر به دندان‌ها بهبود می‌یابند و بافت لثه سالم رشد می‌کند و به لثه‌ها کمک می‌کند به مرور زمان ظاهر و حالت طبیعی پیدا کنند.

معایب قابل توجه جراحی پریودنتال سنتی:

دردناک است

با وجود بیهوشی، استفاده از چاقوی جراحی برای برداشتن بافت به این معنی است که بهبودی دردناک خواهد بود. پریودنتیست شما ممکن است داروهایی را برای کمک به مدیریت درد تجویز کند، اما حتی در آن زمان، هنوز سطحی از ناراحتی وجود دارد.

این دشوار است

شما در آنچه می توانید بخورید و همچنین نحوه تمیز کردن دهان خود پس از آن محدود خواهید بود. هم بخیه ها و هم بافت ها حساس هستند و باید مراقب باشید که بعد از جراحی به ناحیه آسیب نرسانید.

طولانی است

چند روز طول می کشد تا درد از بین برود و هفته ها به طور کامل بهبود یابد. همچنین ممکن است لازم باشد برای برداشتن بخیه ها به پریودنتیست خود مراجعه کنید ( اگر به خودی خود به موقع حل نشدند ).

جراحی سنتی لثه اغلب تنها در یک قسمت از دهان انجام می شود تا به حداقل رساندن ناراحتی و امکان استفاده از سایر نواحی دهان برای جویدن کمک کند. با این حال، بسیاری از بیماران به دلیل دردناک بودن و دردسرساز بودن، برای بقیه روش‌ها مراجعه نمی‌کنند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان

روش کارکرد LANAP

جراحی سنتی لثه از گذشته است. با روش اتصال جدید با کمک لیزر (LANAP) ، پریودنتیست شما از لیزر برای هدف قرار دادن و برداشتن بافت های بیمار استفاده می کند. این بدان معنی است که شما نیازی به نگرانی در مورد چاقوی جراحی و برداشتن دردناک بافت لثه نخواهید داشت. در عوض، LANAP یک روش بسیار کم تهاجمی با زمان بهبودی سریع‌تر ارائه می‌کند.

روند درمان LANAP

• لثه های خود را بررسی کنید تا سطح درمان مورد نیاز برای هر دندان را تعیین کنید
  • از لیزری استفاده کنید که اساساً باکتری های بد و عامل عفونت را منفجر می کند
  • برای از بین بردن تارتار بیماری زا از جرمگیر اولتراسونیک و سایر ابزارها استفاده کنید
  • دوباره از لیزر برای اتصال بافت لثه به ریشه استفاده کنید
  • برای جلوگیری از تشکیل تارتار جدید (تنظیم اکلوزال) بخشی از سرویس دندان را آسیاب کنید.

طول درمان LANAP

این عمل بسته به میزان بیماری لثه تقریباً یک ساعت طول می کشد. بسته به وسعت بیماری لثه، می توانید این روش را در یک یا دو ویزیت کامل کنید.

توجه :

مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

روش کارکرد LANAP

جراحی LANAP برای درمان بیماری پریودنتال