بررسی درمان سندرم سوزش دهان با لیزر

سندرم سوزش دهان (BMS) یک آسیب شناسی شایع است. مشخصه آن یک احساس سوزش یا حتی گاهی درد است که هر دو در غیاب آسیب شناسی یا ضایعات مرتبط هستند . در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان درمان سندرم سوزش دهان با لیزر را مورد بررسی قرار می دهیم.

کسانی که از BMS رنج می برند علائم درجات مختلفی دارند و شدت آن را می توان به وضعیت کلی بالینی آنها نسبت داد ، به ویژه با توجه به عوامل روانی ، که ممکن است با اختلالات خواب برخی از بیماران نیز مرتبط باشد . فقدان معیارهای یکپارچه تشخیص BMS را دشوار می‌کند و بسته به محققی که چنین داده‌هایی را تجزیه و تحلیل می‌کند، در داده‌های اپیدمیولوژیک تنوع ایجاد می‌کند.

تقریباً تمام متون به یک غلبه آشکار در زنان اشاره می‌کنند و میانگین سنی افراد مبتلا بین 50 تا 60 سال است، اگرچه می‌تواند در سنین پایین‌تر ظاهر شود . BMS از نظر بالینی با احساس سوزش، سوزش و دردناکی ظاهر می شود که عمدتاً در طول روز ادامه دارد. این احساس مزمن است و در نقاط مختلف داخل حفره دهان مشاهده می شود. بدون وجود هیچ ضایعه ای که بتواند چنین علائمی را توجیه کند. یا هر گونه تغییر بالینی یا بافتی. بیماران احساس خشکی دهان و تغییرات طعم، مانند طعم تلخ یا فلز را توصیف می کنند.

توصیف علائم برای هر بیمار متفاوت است، اگرچه اکثر بیماران آن را مزمن و غیرقابل تحمل توصیف می کنند. غذاهای تند یا بسیار داغ، نوشیدنی‌ها، استرس و خستگی عواملی هستند که اغلب توسط بیماران برای بدتر شدن علائم گزارش می‌شوند. این ناراحتی مستمر یا متناوب است و ممکن است در طول روز افزایش یابد.

مطالعه بیشتر : درمان غیرتهاجمی بیماری پریودنتال

BMS منشا چند عاملی دارد. عوامل سیستمیک ، عوامل موضعی و عوامل روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی همگی علل احتمالی هستند . با این حال، در موارد نادر BMS می تواند به طور مستقیم با یک عامل بیماریزا که به صورت موضعی یا سیستمیک عمل می کند مرتبط باشد . درمان BMS همچنان مشکلات جدی ایجاد می کند. هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد چنین آسیب شناسی می شوند، بنابراین پیشرفت های درمانی را دشوار می کند. هدف اصلی درمان، کنترل عوامل متعدد مرتبط با BMS، بنابراین کاهش علائمی است که بیماران گزارش می‌کنند .

درمان سندرم سوزش دهان و زبان با لیزر | لیزر دندانپزشکی اصفهان

خواص درمانی پرتو لیزر برای سال‌های متمادی مورد مطالعه قرار گرفته است، به ویژه با توجه به برخی نشانه‌ها و موارد منع مصرف. لیزر درمانی غیر سایشی که به عنوان لیزر بالینی یا لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) نیز شناخته می شود در سال 1965 توسط سینکلر و نول توسعه یافت. به دلیل چگالی انرژی و طول موج، لیزرهای سطح پایین به دلیل عمل تعدیل زیستی و توانایی آنها برای نفوذ به بافت در پزشکی استفاده می شود . مطالعات مختلف اثر ضد درد، ضد التهابی و ترمیم‌کننده‌ای را که این نوع پرتو بر روی بافت‌ها دارد نشان داده‌اند، اما برای تقویت داده‌های این کارآزمایی‌ها و ایجاد کارآمدترین پروتکل‌های بالینی نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد .

تا به امروز تأیید شده است که پرتودرمانی با لیزر سطح پایین می تواند در کاهش علائم بیماران مبتلا به BMS موثر باشد. سانتوس و همکاران 10 بیمار مبتلا به BMS را با جلسات هفتگی LLLT به مدت 10 هفته با استفاده از دیود لیزر InGaAIP در حالت مداوم درمان کردند. آنها از طول موج 660 نانومتر، 40 میلی وات، 20 J/cm2 دزیمتری و 0.8 ژول در هر نقطه به مدت 10 ثانیه استفاده کردند. شدت علائم در تمام جلسات با مقیاس بینایی آنالوگ (VAS) ارزیابی شد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان

بیماران پس از لیزر درمانی با کاهش علائم تا 50 درصد در دوره دهم، بهبودی را گزارش کردند. اثر ضد درد تابش لیزر به دلیل مهار واسطه های درد و آزاد شدن مواد ضد درد درون زا مانند اندورفین توسط سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که برای مهار انتقال محرک های دردناک عمل می کند. به عنوان یک اثر فوری، پس از استفاده از لیزر، افزایش پتانسیل غشای سلولی و همچنین کاهش سرعت انتقال تکانه عصبی رخ می دهد.

از سوی دیگر، مهم است که تاکید شود که لیزر درمانی کم توان یک درمان غیرتهاجمی است. به خوبی توسط بیماران تحمل می شود و برای دردهای حاد و مزمن موثر است. اگر از این فرض شروع کنیم که بیماران مبتلا به BMS باید برای بهبود کیفیت زندگی خود تحت درمان قرار گیرند. حتی اگر این بدان معنا باشد که آنها به طور کامل درمان نشده اند، و با توجه به اینکه هدف از درمان بهبود علائم است. با توجه به اینکه درمان آنها دشوار است. به طور کامل کنترل کنید، LLLT می تواند یک جایگزین ممکن بدون عوارض جانبی باشد.

بر اساس آنچه قبلا ذکر شد، فرضیه این است که لیزر کم توان می تواند در کنترل علائم BMS موثر باشد و موارد منع مصرف آن حداقل است. به منظور آزمون چنین فرضیه ای، هدف ما ارزیابی بالینی اثر تابش لیزر سطح پایین بر کاهش علائم در بیماران مبتلا به BMS، و همچنین ارزیابی درجه اضطراب بیماران قبل از شروع درمان و در دو مرحله است.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت لیزر دندانپزشکی اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

بیماری های دندانی قابل درمان با لیزر

مزایای درمان دندان با لیزر