آشنایی با تفاوت های لمینت دندان و ارتودنسی دندان

در این مقاله سایت دکتر حسین برجیان طرح لبخند اصفهان تفاوت های لمینت دندان و ارتودنسی دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. دقت داشته باشید که لمینت و ارتودنسی از منظر یک دندانپزشک، دو روش کاملا جدا از هم هستند. این یعنی بسته به شرایطی که یک بیمار دارد، ممکن است دندانپزشک ترجیح بدهد که از هر یک استفاده کند. ممکن است در خیلی از مقالات دیده باشید که این دو روش را با هم مقایسه کنند، اما این مقایسه اصلا درست نیست. هیچ وقت دندانپزشک یکی از این دو روش را به جای دیگری استفاده نمی‌کند. مگر اینکه شرایط بیمار طوری باشد که با توجه به درخواست بیمار، یکی از این دو روش را انتخاب کند.

اما این را بدانید که هر کدام از این دو روش لمینت دندان و ارتودنسی مزایا و معایب خاص خود را دارند. این مزایا و معایب را زمانی می‌توانید با هم مقایسه کنید که هر دو روش را برای درمان یک مشکل به کار ببرید. این در حالی است که کاربرد این دو روش به ندرت برای درمان یک مشکل، مشترک است. لمینت دندان و ارتودنسی تفاوت‌هایی با هم دارند که سبب شده‌اند تا بتوان از هر یک، برای درمان دو مشکل مجزا استفاده کرد. این تفاوت‌ها به صورت زیر هستند:

تفاوت در هزینه انجام هر روش

هزینه درمان ارتودنسی معمولا گران‌تر از لمینت‌های سرامیکی تمام می‌شود. دلیل این موضوع نیز به خیلی از عوامل برمی‌گردد. به عنوان مثال، در کل هزینه براکت‌ها و سایر ابزارهای ارتودنسی بیشتر از مجموعه لمینت‌ها است. به علاوه اینکه انجام ارتودنسی یک کار دشوارتر بوده و معمولا از هزینه دستمزد بالاتری برخوردار است.

سن مناسب برای انجام درمان

دو روش لمینت دندان و ارتودنسی در سن انجام درمان نیز با هم تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال، درمان‌های ارتودنسی را می‌توان برای هر سنی به کار برد؛ حتی خیلی از افرادی که در سنین بالای 30 سال هم قرار دارند، برای انجام چنین درمان‌هایی مراجعه می‌کنند. استفاده از لمینت برای هر سنی مناسب نیست. بیشتر افرادی به سراغ چنین درمانی می‌روند که به دنبال زیبایی هر چه بیشتر دندان‌های خود هستند. این افراد بیشتر در گروه سنی جوان قرار دارند. اما در سنین بالاتر هم انجام می‌شود. دقت داشته باشید که برخلاف ارتودنسی، معمولا استفاده از لمینت را برای کودکان توصیه نمی‌کنند.

نحوه انجام هر روش

مطمئنا نحوه انجام این دو روش با هم متفاوت است؛ برای استفاده از لمینت، ابتدا دندانپزشک بسته به شرایطی که هر دندان دارد، سعی می‌‎کند تا با تراش قسمتی از آنها، شکل ایده‌آلی برای آن دندان‌ها ایجاد کند. سپس با توجه به شکل دندان، لمینت متناسب با آن دندان توسط لابراتوار ساخته می‌شود.
اما درمان ارتودنسی با نصب یک سری قطعات انجام می‌شود تا نیروی ملایمی به دندان‌های شما وارد کنند. به علاوه مراحل انجام آن معمولا بیشتر از لمینت دندانی است.

طول مدت درمان متفاوت

لمینت دندان و ارتودنسی به زمان‌های مختلفی برای درمان نیاز دارند. اگر به دنبال استفاده از لمینت‌ هستید، مدت زمان مورد نیاز برای انجام این درمان به بیشتر از 3 جلسه تجاوز نخواهد کرد. اما زمان مورد نیاز برای درمان ارتودنسی، بسته به اینکه ناهنجاری دندان‌های شما در چه سطحی باشد، ممکن است از 6 ماه تا حتی 3 سال هم به طول انجامد.

مقایسه بلیچینگ دندان در خانه و مطب | طرح لبخند اصفهان

ماندگاری متفاوت لمینت دندان و ارتودنسی

از نظر ماندگاری، لمینت دندان جزء درمان‌های موقت است، اما درمان‌های ارتودنسی جزء درمان‌های دائمی محسوب می‌شوند. بیمار معمولا بعد از 10 تا 15 سال، مجبور به تعویض آن خواهد شد. اما درمان ارتودنسی دیگر نیاز به تعویض ندارد و بیمار با برداشتن دستگاه ارتودنسی بعد از طول درمان، می‌تواند تا پایان عمر از نتایج آن بهره ببرد.

کاربرد متفاوت لمینت دندان و ارتودنسی

دقت کنید که کاربرد هر یک از این دو روش تفاوت زیادی با هم دارند؛ به طوری که در اکثر موارد نمی‌توان یکی از آنها را به جای دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال، برای درمان لب پر شدگی، ترک یا شکستگی قسمتی از دندان و بد رنگی هر دندان می‌توان از لمینت‌های دندان استفاده کرد.
اما درمان‌های ارتودنسی بیشتر برای درمان و اصلاح ناهنجاری‌های هر فک و نامرتبی دندان‌ها استفاده می‌شوند. دقت داشته باشید که از لمینت دندان می‌توان برای بستن فواصل دندانی و اصلاح نامرتبی دندان‌ها نیز استفاده کرد. اما درجه و شدت این مشکلات باید در حد کم و خفیف باشد. اگر فواصل بین دندان‌ها زیاد باشند، استفاده از ارتودنسی روش خیلی موثرتری خواهد بود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

موارد اولویت در استفاده از لمینت سرامیکی

دقت داشته باشید که لمینت دندان هیچ وقت نمی‌توان جای ارتودنسی را در دمان اصولی و ریشه‌ای مشکلاتی مثل فاصله کم بین دندان‌ها بگیرد. اما گاهی پیش می‌آید که با توجه به شرایطی که خود بیمار دارد، نمی‌توان از ارتودنسی برای درمان و اصلاح این مشکل استفاده کرد. در چنین شرایطی، بهتر است به سراغ روش‌های جایگزین مثل لمینت رفت. مثلا اگر بیمار مشکلاتی مثل دیابت کنترل نشده داشته باشد یا از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نباشد، ارتودنسی برای این بیمار پیشنهاد نمی‌شود و دندانپزشک بعد از بررسی شرایط وی، ممکن است لمینت را در طرح درمان این بیمار قرار دهد. علاوه بر این، در دندان‌هایی که بدرنگی یا شکستگی و ترک خوردگی وجود دارد، باید از لمینت استفاده کرد و استفاده از ارتودنسی اصلا جوابگو نخواهد بود.

موارد اولویت در استفاده ارتودنسی

در صورتی که مشکلاتی مثل ناهنجاری فکین یا نامرتبی شدید دندان‌ها وجود داشته باشد، باید به سمت درمان‌های ارتودنسی بروید. علاوه بر این، زمانی که فواصل بین دندان‌ها زیاد باشد، نمی‌توان با استفاده از لمینت این مشکل را برطرف کرد و باید به ارتودنسی روی آورد. در تمام این مشکلات، اینکه بخواهید بین لمینت دندان و ارتودنسی یکی را انتخاب کنید، بی معنا است. چرا که نمی‌توان با لمینت این مشکلات را برطرف کرد. اما زمانی که مشکلی مثل نامرتبی جزئی در دندان‌های شما وجود دارد و می‌توان از هر دو روش استفاده کرد، قضیه فرق می‌کند. در این گونه مواقع نیز بسته به شما، انتخاب لمینت دندان و ارتودنسی می‌تواند انجام شود. اما اگر بخواهید در این گونه مواقع مشکل را به صورت اصولی و از ریشه درمان کنید، قطعا ارتودنسی روش خیلی بهتری خواهد بود.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت طرح لبخند اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

نکات و اقدامات برای افتادن کامپوزیت دندان

مقایسه بلیچینگ دندان در خانه و مطب

آشنایی با کامپوزیت توکویاما (Tokuyama) ژاپن

سوالی دارید? چت در واتساپ