آسیب شناسی فرنوم لب در مادر و نوزاد

فرنوم لب زمانی ایجاد می شود که لب بالا به لثه فوقانی متصل باقی بماند. در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان متخصص لیزر دندانپزشکی اصفهان آسیب شناسی فرنوم لب در مادر و نوزاد را مورد بررسی قرار می دهیم.  در کودکان و نوزادان با مشکل فرنوم لب با شدت متوسط تا شدید، چالش هایی ممکن است ایجاد شود:

  • در فاصله بین دندان های پیشین فک بالا، یک شکاف بزرگ ایجاد می شود که دیاستما نامیده می شود.
  • بروز مشکلات در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن.
  • افزایش خطر پوسیدگی دندان.
  • آسیب مداوم به فرنوم فک بالا. زیرا فرنوم آن بسیار پایین و برجسته است.
  • ایجاد درد در حین شیردهی.
  • ناتوانی در حرکت دادن لب فوقانی به سمت بالا. این مسئله در دوران شیرخوارگی، بر چفت شدن دهان نوزاد به سینه مادر تاثیر می گذارد.

احساس درد  در حین شیر دادن به نوزاد

بیشتر مادران به اشتباه تصور می شود که اگر نوزادان نتوانند به خوبی از شیر مادر تغذیه کنند، حتما مشکل از آنهاست. این موضوع واقعیت ندارد. نوزادان ممکن است با ترکیبی از شرایط محدود کننده به نام فرنوم زبانی و یا فرنوم لب متولد شوند. معمولا فرنوم زبانی به راحتی تشخیص داده می شود و درمان آن نیز آسان است: زبان نوزاد هنگام گریه به شکل قلب درمی آید؛ یک فرنوم واضح و محکم در زیر زبان وجود دارد که کف دهان را به به نوک زبان متصل می کند. فرنوم زبانی درجات مختلفی دارد. فرنوم زبانی می تواند به صورت پدیده ای به نام ” فرنوم زبان خلفی” باشد. تشخیص این مشکل دشوارتر است.

جراحی فرنوم زبان یا لب با لیزر (فرنکتومی) | جراحی لثه با لیزر

در این مشکل به نظر می رسد که فرنوم اصلا وجود ندارد، بنابراین در ابتدا مشکلی در زبان به نظر نمی رسد. در واقع به نظر می رسد که زبان و کف دهان به حالت مربع در آمده و کودک زبان خود را خم کرده است. هنگام گریه، لبه های زبان نوزاد، فنجانی شکل می شوند زیرا قادر به بلند کردن زبان نیست. زبان نمی تواند به طرفین حرکت کند، بلکه به دو طرف پیچ می خورد. کودک تلاش می کند تا در حالی که دهانش باز است، زبانش را بیرون بیاورد اما نمی تواند. بنابراین نمی تواند به خوبی شیر بخورد.

آسیب شناسی مادر و نوزاد

مادرانی که به نوزاد خود که مشکل فرنوم زبانی دارد، شیر می دهند، از نظر روحی و جسمی رنج می برند. مادر مجبور است نوزاد را چندین بار در حین تغذیه به سینه خود چفت کند و تغذیه نوزاد بسیار طول می کشد. پس مادر دچار آسیب نوک سینه، ترک خوردگی، کبودی و درد در سینه می شود. در این شرایط خطر ابتلا به عفونت سینه افزایش می یابد و شیر مادر به دلیل اینکه دهان نوزاد به سینه مادر چفت نمی شود، می تواند تا حد زیادی کاهش یابد. زیرا تحریک ناشی از چفت شدگی رخ نمی دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

نوزادان ممکن است دچار کاهش وزن شوند، در حین تغذیه خواب آلود شوند (زیرا بیشتر از سایر نوزادان برای چسبیدن به سینه مادر تلاش می کنند) و یا پر سروصدا و زود رنج شوند. این مسئله باعث ناامیدی بیشتر والدین می شود. نوزادانی که با فرنوم لب متولد شده اند، در نهایت لب هایشان تاول می زند. این نوزادان بیشتر شیر می خورند زیرا ناتوانی آنها در چفت شدن به سینه مادر باعث می شود شیر کمتری مصرف کنند. بنابراین سریع تر گرسنه می شوند.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت لیزر دندانپزشکی اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

تراش حفره و برداشت پوسیدگی دندان با لیزر

معایب روش های اصلاح لبخند

مزیت های اصلاح طرح لبخند

سوالی دارید? چت در واتساپ