تشخیص سوزش دهان و سوزش زبان

چه عواملی با سوزش زبان و سوزش دهان مرتبط می‌باشد؟

1. وجود استرس و اضطراب
  2. اختلالات هورمونی و یائسگی
  3. اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت یا کم کاری تیروئید
  4. واکنش‌های حساسیتی به مواد غذایی و داروها
  5. خشکی دهان
  6. وجود بیماری‌های دهانی زمینه‌ای مانند لیکن پلان، زبان جغرافیایی
  7. سوء تغذیه، کمبود آهن، روی و ویتامین‌های گروه B
  8. ریفلاکس اسید معده
  9. تداخلات دارویی مانند داروهای ضد فشار خون

تشخیص سوزش دهان و سوزش زبان | لیزر دندانپزشکی اصفهان -
طرح لبخند اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

برای تشخیص سوزش دهان و سوزش زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص سوزش دهان و سوزش زبان باید به دندانپزشک متخصص تشخیص و بیماری‌های دهان مراجعه کنیم. چرا که در این زمینه، دوره تخصصی خود را به‌طور کامل گذرانده‌اند و در طول روز مرتباً با بیمارهایی که مشکلات دهان از جمله زخم دهان، زبان جغرافیایی، سوزش زبان و… دارند مواجه می‌شوند.

روش‌های تشخیص سندرم سوزش دهان و سوزش زبان

هنگامی که برای بررسی علائم این بیماری به دندانپزشک متخصص تشخیص بیماری‌های دهان مراجعه می‌کنید کلیه آزمایشات لازم در این زمینه انجام می‌شود. البته تشخیص این بیماری عمدتاً به صورت بالینی انجام می‌شود ولی بهتر است تاریخچه کامل پزشکی، معاینات بالینی دهان و بررسی علائم انجام شود.
اصولا در معاینات بالینی دهان هیچگونه زخم فعال، مزمن و یا حاد وجود ندارد. توده‌ای در دهان دیده نمی‌شود. التهاب و خونریزی فعالی وجود ندارد ولی بیمار علائم سوزش دارد. انجام آزمایش‌های خونی کامل، بررسی سلول‌های خونی، ویتامین‌ها، آهن، گلوکز خون، عملکرد تیروئید و هورمون‌ها و… بررسی می‌شود. به منظور بررسی رفلاکس و تشخیص بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب انجام می‌شود و در صورت نیاز تصویر برداری مانند CT و MIR انجام می‌شود.

در مواردی که تشخیص بیماری‌های دهان به عفونت‌های قارچی، باکتری و یا بیماری دهان مشکوک می‌شود انجام بیوپسی یا کشت دهان صورت می‌گیرد. و درنهایت پس از معاینات کامل بالینی و تست‌های تکمیلی کامل، تشخیص سندرم سوزش دهان قطعی می‌گردد.

مطالب پیشنهادی:

سندرم سوزش دهان