روش های انجام بیوپسی

اصول و روش های انجام بیوپسی بافت نرم و سخت مطابق با اصول استاندارد جراحی است.

در جراحی بافت نرم بی حسی ترجیح داده می شود زیرا تزریق در ضایعه ای که نمونه ی بیوپسی قرار است از آن برداشته شود می‌تواند ساختار آن را به هم ریخته و گاهی اوقات تشخیص را سخت کند. نگه داشتن و ثابت کردن بافت ضروری است تا بتوان برش های جراحی دقیقی ایجاد کرد. هموستاز مهم است تا نیازی به ساکشن پرتوان نباشد. توصیه می شود برای پرهیز از امکان مکیده شدن نمونه‌ی بیوپسی به درون ساکشن، از ساکشن کم توان استفاده شود و دور سر ساکشن با یک گاز پیچیده شود.

برای درمان زخم نیاز است تا آن را در صورت امکان به صورت اولیه بست. یا در مواردی که بیوپسی از لثه یا کام انجام شده و ترمیم ثانویه ضروری است، پانسمان پرودنتال انجام می‌شود.

بیوپسی ضایعات بافت نرم معمولاً با تجهیزات قابل انجام است. که عبارتند از: بی حس کننده موضعی با عامل انقباض عروقی، دستگاه برش 15 تیغه‌ای یا مشابه، فورسپس دندانه دار، قیچی تشریح کوچک، مکش با نوک کوچک، گاز پانسمان، مواد بخیه برای بسته شدن زخم و علامت گذاری نمونه و دستگاه الکتروکوترکه باید به راحتی در دسترس باشد.

ولی بیوپسی ضایعات بافت سخت با انجام عمل جراحی صورت می‌گیرد که در قسمت زیرآنها را شرح می‌دهیم.

 

  • بیوپسی برشی:

بیوپسی برشی اولین روش انجام است. در این فرآیند، برش با یک تیغ تیز انجام می‌شود تا آسیب کمتری به نمونه و بافت نرم مجاور آن وارد شود. با این روش، لبه ها به خوبی مشخص هستند، و کمترین احتمال تغییر ساختار آناتومیک ضایعه وجود دارد.دندانپزشک بافتی را از ضایعه و نمونه دیگری از لثه یا ناحیه دندان سالم اطراف آن را می گیرد و بافت سالم و بیماررا با هم مقایسه می کند.

  • بیوپسی اکسیزیونال:

بیوپسی اکسیزیونال تکنیکی است که در آن جراح کل ضایعه را خارج می کند. معمولاً بر روی توده های کوچک در نواحی قابل دسترس از دهان انجام می شود. بیوپسی اکسیزیونال یک تکنیک تشخیصی است که از گسترش بیشتر این موضوع نیز جلوگیری می کند.

روش های انجام بیوپسی |لیزر دندانپزشکی اصفهان - طرح لبخند اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان مرکز لیزر دندانپزشکی اصفهان

  • بیوپسی سوزنی ریز:

بیوپسی سوزنی ریز یکی از گزینه های قابل دسترسی جراح است. در این روش، یک سوزن متصل به سرنگ وارد دهان می شود و نمونه سلولی از بافت آسیب دیده جمع آوری می شود. از طرفی دیگر، بیوپسی با سوزن مرکزی از یک تیغه برای استخراج نمونه بافت استفاده می کند.

بیوپسی استخوان بسته شامل وارد کردن سوزن از طریق پوست یا مخاط به طور مستقیم به داخل استخوان است و بیوپسی استخوان باز نیاز به ایجاد برش برای نمایش ناحیه ای از استخوان دارد.

هنگامی که استخوان در معرض دید قرار گرفت، می‌توانید تکه‌ای از استخوان را برای تجزیه و تحلیل بردارید یا در مواردی که توده یا ضایعه در داخل استخوان وجود دارد، استخوان پوشاننده را سوراخ کرده تا به پوشش کیست یا بافت تومور برسد.

در فک ها، استفاده از سوزن بیوپسی استخوان هسته بزرگ برای گرفتن نمونه استخوان لازم نیست، زیرا استخوان فک تنها با مخاط در اکثر نواحی پوشیده شده است و شما می توانید به راحتی از طریق روش فلپ مخاط لثه به استخوان دسترسی داشته باشید.

  • بیوپسی برس:

متخصص دندانپزشکی ممکن است بیوپسی برس نیز انجام دهد. این یک روش غیر تهاجمی برای رشد در نواحی از دهان که به راحتی در دسترس هستند، مانند لثه است ازاین روش استفاده می‌شود. یک برس به شدت روی ضایعه خراشیده می شود تا نمونه های بافتی به دست آید.


مطالعه بیشتر:

بیوپسی چیست؟

تاثیر لیزرهای دندانی بر بهبود زخم دهان

سوالی دارید? چت در واتساپ