بیوپسی چیست؟

بیوپسی و جراحی فک

ممکن است برخی افراد دچار مشکلات استئونکروز فک، تومورهای دهانی و از این قبلی بیماری‌ها گردند. بهترین روشی که برای تشخیص این موارد مورد استفاده قرار می گیرد، بیوپسی می باشد. بیوپسی دهان شامل برداشتن نمونه کوچکی از بافت مشکوک از دهان و فرستادن آن به آزمایشگاه برای بررسی بیماری است. ویژگی ها و جدول زمانی علائم مربوطه، عوامل تشدید کننده  و تسکین دهنده و وجود بیماری های فرد به ایجاد تشخیص موثر کمک می کند. دانش عملی پاتولوژی دهان برای تعیین اینکه کدام نوع بیوپسی در هر شرایطی بهترین است، بسیار مهم است.

بیوپسی چیست؟

بیوپسی یکی از متد تشخیصی پزشکی می باشد. این روش شامل نمونه برداری از بافت مورد نظرمی‌باشد. نمونه بدست آمده از این روش برای بررسی های میکروسکوپیک به لابراتوارهای پاتولوژی فرستاده می شود. این نمونه برداری از تمامی بافت های بدن می‌تواند انجام گیرد.

بیوپسی چیست؟ | لیزر دندانپزشکی اصفهان -
طرح لبخند اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان مرکز لیزر دندانپزشکی اصفهان

انواع بیوپسی

سیتولوژی، آسپیراسیون، بیوپسی انسیژنال، و بیوپسی اکسیژنال، چهار نوع بیوپسی هستند. بسته به تاریخچه، آناتومی، تشخیص های افتراقی، و عوارض و مشکلات بیماری، در هر شرایط بالینی خاص اندیکاسیون ها متفاوت است. در صورت داشتن هر یک از عوامل ذیل باید فورا به پزشک و یا جراح فک و صورت مراجعه نمایید.

نشانه های بافت دهان که نیازبه بیوپسی دارند عبارتند از:

• هر گونه ضایعه استخوانی رادیولوسنت (معمولا شفافیت پری اپیکال) که به درمان کانال ریشه دندان پاسخ نمی دهد.
  • هر ضایعه داخل استخوانی که به نظر غیر مرتبط با دندان باشد.
  • تغییرات التهابی با علت ناشناخته که برای مدت طولانی باقی می ماند.
  • ضایعات استخوانی رادیولوسنت یا مات رادیویی که در حال بزرگ شدن هستند و آناتومی طبیعی را جابه جا می کنند (بسط استخوان یا جابجایی یا فرسایش دندان ها)

مطالب پیشنهادی:

کاربرد لیزرهای دندانپزشکی