بررسی انواع روش های ارتودنسی دندان

در این مقاله سایت دکتر حسین برجیان لیزر دندانپزشکی اصفهان انواع روش های ارتودنسی دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک:

در ارتودنسی متحرک، از دندان های فک بالا و پایین قالب می گیرند و با این قالب برای دندان ها پلاک درست می کنند که بیمار در زمان های خاص آن را در دهان خود قرار دهد.

در ارتودنسی متحرک، بیمار هر زمان که خواست می تواند آن پلاک (ارتودنسی متحرک) را از دهان خود خارج کند. یعنی وقتی حس کرد که آن پلاک باعث ناراحتی فک می شود یا موقع غذا خوردن می تواند ان را بردارد و پس از غذا خوردن و شستن دهان، دوباره پلاک ارتودنسی را در دهان قرار دهد.

ارتودنسی ثابت:

برای درست قرار گرفتن دندان در فک، وسایل و ابزارهای خاص به صورت ثابت در دهان قرار می گیرند و برداشته نمی شوند تا زمانیکه دندان و فک سر جای خود قرار گیرند.به این ابزارها براکت گفته می شود که به وسیله سیم های مخصوص یا فنر و کش های مخصوص روی دندان قرار می گیرند.

در ارتودنسی ثابت، مدت زمان درمان بسته به نوع ناهنجاری دندان ها و شدت آن 1 تا 2 سال طول می کشد و محدودیت سنی ندارد و در هر سنی میتواند انجام شود، البته به شرط سالم بودن دندان ها وبافت اطراف دندان ها.

کاربردهای لیزر دندانپزشکی در ارتودنسی | طرح لبخند اصفهان

سه نوع ارتودنسی ثابت وجود دارد:

  • ارتودنسی ثابت به وسیله براکت های فلزی و سیم های مخصوص.
  • ارتودنسی ثابت به وسیله براکت های سرامیکی همرنگ دندان یا کمی شفاف و استفاده از وایرهای مخصوص که ظاهری بهتر و مناسب تر داشته باشد.
  • ارتودنسی ثابت لینگوال که در این نوع از ارتودنسی براکت ها به پشت دندان ها چسبانده می شود و در ظاهر قابل دیدن نمی باشد.

فرق ارتودنسی ثابت و متحرک:

در ارتودنسی متحرک احتمال پوسیدگی دندان خیلی کمتر از ارتودنسی ثابت است، ارتودنسی متحرک معمولا برای بیمارانی که سن وسال کمتری دارند، استفاده می شود. برای اینکه افراد سن پایین در حال رشد هستند و قابلیت تغییر فک در آن ها بیشتر است، ولی در افراد سن بالا ازارتودنسی ثابت برای درمان استفاده می‌شود.

از آنجاییکه دوره درمان ارتودنسی طولانی است و برای بیمار خسته کننده است، متخصصین ارتودنسی تنوعی رنگی در ارتودنسی دادند که بیمار به سلیقه خود می‌تواند ارتودنسی رنگی انتخاب کند. معمولا برای کودکان از رنگ های فانتزی استفاده می شود که سبب جلب توجه آن ها شود و برایشان جذابیت داشته باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان لیزر دندانپزشکی اصفهان

ارتودنسی رنگی حلقه های کوچک رنگی است که به دور براکت های ارتودنسی پیچیده می شوند این حلقه ها در رنگ های مختلفی وجود دارند. برخی بیماران فکر می کنند ارتودنسی بدون کشیدن دندان بهتر است، درحالیکه همه چیز بستگی به نوع مشکل دندانی و ظاهر صورت بیمار دارد که باید درمانی که بهتر و درست تر است را انجام داد.

همانطور که همواره باید به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشیم. بعد از درمان ارتودنسی نیاز به بهداشت دهان و دندان بیشتر می شود و کمی سخت تر است. باید با نخ دندان و مسواک مخصوص ارتودنسی از دندان های خود مراقبت کنید.

توجه :

این مطلب توسط ادمین سایت لیزر دندانپزشکی اصفهان ، مدیریت و منتشر شد.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

رژیم غذایی مناسب پس از درمان با لیزر دندانپزشکی

جایگاه درمان با لیزر دندانپزشکی در آینده

پرینت سه بعدی در ساخت کامپوزیت و لمینت دندان

سوالی دارید? چت در واتساپ